KENAPA
MULTIMEDIA DIGUNAKAN ?
Multimedia
digunakan sebagai perantara dalam sesebuah penyampaian atau pesembahan
maklumat kepada para pelajar. Ia digunakan oleh individu-individu
yang mahukan kemudahan serta impak yang berkesan dalam persembahan
maklumat mereka. Komputer adalah sebuah perkakasan yang paling sesuai
untuk tujuan menghasilkan isi kandungan multimedia yang mana dalam
sesebuah komputer peribadi multimedia itu sendiri terdapat kesan
bunyi, paparan grafik yang berwarna warni, animasi serta video.
Dalam
bidang pendidikan tradiosional, biasanya seorang guru atau
pensyarah menggunakan buku teks, papan hitam atau putih, kapur putih
atau yang berwarna warni, peta, gambar dan suaranya sendiri untuk
mengajar. Namun begitu, pada hari ini sistem bermultimedia telah
diadaptasikan untuk memberi maklumat- maklumat tambahan dalam bentuk
yang menarik kepada penuntut mereka.
Terdapat
fakta telah membuktikan bahawa orang ramai telah menggunakan
75 peratus keupayaan untuk mengingat berdasarkan kepada apa yang
mereka dengar, lihat dan lakukan, 40 peratus daripada apa yang mereka
lihat serta dengar manakala 20 peratus daripada apa yang mereka
dengar sahaja. Oleh sebab itu, ciri interaktif dalam persembahan
multimedia merupakan komponen penting yang tidak seharusnya diabaikan
kerana ia boleh menyokong keupayaan ingatan manusia itu sendiri.
Memandangkan keupayaan multimedia banyak memberi kesan yang positif
terhadap proses penyampaian maklumat, maka tidak hairanlah mengapa
ia dipilih sebagai agen membantu Pengurusan P&P Dalam Bilik
Darjah.
ELEMEN-ELEMEN
MULTIMEDIA
Terdapat beberapa
elemen-elemen asas multimedia yang biasa digunakan iaitu :-
a) Grafik
Grafik
boleh didefinasikan sebagai sebuah lukisan, pencetakan, gambar atau
huruf dengan menggunakan pelbagai media samada secara manual atau
menggunakan teknologi komputer. Seni grafik berkomputer digunakan
secara meluas dalam dunia kejuruteraan, industri berat, animasi
dan perfileman. Teknik ini dapat menampakkan atau menvisualkan sesuatu
imaginasi seseorang pada skrin komputer.
Grafik
sebenarnya mempergunakan media statik dengan memperkembangkan keupayaan
teks, ilustrasi dan gambar foto. Penambahan dimensi masa yang bergantung
kepada berapa lama masa diambil oleh pengguna sebagai sebahagian
daripada perolehan pengalaman maklumat yang diinginkan.
Menurut
Linstrom, 1994; Ilustrasi dan gambar berupaya ‘bercerita’,
menarik perhatian dan mengambarkan orang, tempat atau benda.
Menurut
Linstrom lagi, 1994; Carta, graf ataupun rajah menyediakan dimensi
maklumat kepelbagai secara visual.
Menurut
Rockley, 1994; Grafik menunjukkan maklumat terperinci bergambar
dan berfungsi sebagai ikon yang mewakili sesuatu.
b) Teks
Teks
adalah sejenis data yang paling mudah dan memerlukan storan yang
sedikit jumlah ruang ingatan sahaja. Teks boleh digunakan dalam
pelbagai sub bidang untuk memberi penjelasan kepada sesuatu perkara
dalam bentuk bacaan.
Keberkesannanya
ialah untuk memperkukuhkan media-media lain.
Berkesan
jika penggunanya pakar dan berpengetahuan tinggi berhubung dengan
maklumat yang ingin diperolehi kerana mereka berupaya memproses
maklumat lebih pantas dan berstrategi melalui media ini berbanding
dengan audio mahupun video.
Menurut
Rockley, 1994; walaupun manusia mungkin mendapati media-media lain
lebih berkesan untuk memahami sesuatu proses, ianya mungkin sukar
untuk memperolehi langkah-langkah khusus untuk sesuatu proses tanpa
penggunaan teks.
c) Animasi
Ia
merupakan paparan pantas imej-imej yang berjujukan dan dapat dilihat
oleh mata kasar manusia dalam bentuk pergerakan.
Menurut
Lindstrom, 1994; ianya membawa pengguna lebih hampir kepada
bahan maklumat. Simulasi sesuatu aktiviti atau illustrasi sesuatu
konsep boleh digambarkan melalui animasi-animasi. Animasi menawarkan
pengguna mengawal keterperincian, tahap serta bilangan maklumat
yang diingini. Unsur-unsur realisasi sebagaimana alam kehidupan
sebenar boleh diperolehi melalui klip-klip video.
d) Bunyi
Kesan
bunyi memainkan perana pening dalam teknologi multimedia pada hari
ini.
Terdapat
pelbagai cara yang boleh digunakan untuk membolehkan komputer mengeluarkan
suara manusia. Antaranya ialah dengan menggunakan kad suara atau
menggunakan pembesar suara bina dalam yang telah sedia ada pada
setiap komputer.Format yang menyokong suara adalah .wav, .voc. ,
snd. .aud. dan sebagainya. Menyediakan amaran atau wujudnya masalah
dan biasanya sebagai maklumat tambahan. Berfungsi sebagai pemberi
amaran terhadap kesilapan atau kewujudan masalah. Menghasilkan mood
kepada pengguna melalui muzik. Menarik perhatian melalui kesan-kesan
bunyi.
Bunyi
menghapuskan perasaan janggal dan seolah-olah pengguna sedang berkomunikasi
dengan manusia lain dan bukan dengan mesin.
e) Imej
Imej
adalah ruang persembahan bagi sesuatu objek, yang boleh ditayangkan
dalam bentuk dua atau tiga dimensi atau juga dalam bentuk-bentuk
imej yang lain. Ia boleh diwujudkan sama ada dalam bentuk maya
atau nyata. Fail-fail dalam bentuk .jpg dan .gif digunakan
untuk menyimpan lukisan grafik dan imej-imej kerana ia adalah
pawai yang digunakan untuk pemampatan dan penyahmampatan imej berwarna
dan tidak berwarna. Selain itu, bentuk fail ini juga boleh menjimatkan
storan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan