Selasa, 25 September 2012

langkah keselamatan

langkah keselamatan

Hari ini, orang bergantung kepada komputer untuk mencipta, menyimpan dan menguruskan maklumat kritikal. Ia adalah penting bahawa komputer dan data mereka menyimpan dan mudah didapati apabila diperlukan. Ia juga penting bahawa pengguna mengambil langkah-langkah untuk melindungi komputer dan data mereka daripada kehilangan, kerosakan dan disalahgunakan.
Langkah-langkah keselamatan bermakna langkah-langkah berjaga-jaga yang diambil ke arah bahaya yang mungkin atau kerosakan. Terdapat 6 jenis langkah-langkah keselamatan.
1) DATA BACKUP
Backup Data adalah program pertindihan fail. Backup data aplikasi adalah perlu supaya mereka dapat dipulihkan dalam kes kecemasan.
Bergantung kepada kepentingan maklumat, harian, mingguan atau dua kali seminggu backup dari cakera keras boleh dilakukan.
2) KRIPTOGRAFI
Kriptografi adalah satu proses menyembunyikan maklumat dengan mengubahsuai maklumat sebenar kepada perwakilan yang berbeza, contohnya, APA boleh menjadi
ditulis sebagai I? X.
Hampir semua cryptosystems bergantung pada kunci seperti
kata laluan seperti nombor atau frasa yang boleh digunakan untuk menyulitkan atau mendekripsi mesej.
Jenis tradisional kripto digunakan pada rangkaian komputer dipanggil sistem simetri kunci rahsia.
3) ANTIVIRUS
Satu program antivirus melindungi komputer daripada virus dengan mengenal pasti dan menghapuskan apa-apa virus komputer yang terdapat dalam memori komputer,
media simpanan atau masuk e-mel fail.
Satu program imbasan antivirus untuk program-program yang cuba untuk mengubah suai program boot, sistem operasi dan program-program lain yang biasanya dibaca tetapi tidak diubahsuai.
MENGENAL PASTI VIRUS
Dua teknik digunakan untuk mengenalpasti virus.
TANDATANGAN VIRUS

Inokulat A PROGRAM FILE
Juga dipanggil definisi virus adalah corak tertentu kod virus.

Rekod program antivirus
maklumat seperti saiz fail dan tarikh penciptaan fail dalam fail inokulasi yang berasingan.
Program antivirus kemudian menggunakan maklumat ini untuk mengesan jika mengganggu virus dengan data yang menerangkan program fail disuntik.
Jika program antivirus mengenal pasti fail yang dijangkiti, ia cuba untuk membuang virus, cacing atau Trojan kuda. Jika program antivirus tidak boleh membuang jangkitan, ia sering mengkuarantin fail yang dijangkiti. Kuarantin adalah berasingan
kawasan cakera keras yang memegang fail yang dijangkiti sehingga jangkitan itu boleh dikeluarkan. Langkah ini memastikan fail lain tidak akan menjadi dijangkiti. Paten bagi ciptaan Utiliti, paten reka bentuk atau tumbuhan yang melindungi ciptaan dan penambahbaikan kepada ciptaan yang sedia ada

4) anti-spyware
Spyware adalah program yang diletakkan pada komputer tanpa pengetahuan pengguna. Ia diam-diam mengumpul maklumat mengenai pengguna.
Program spyware menyampaikan maklumat kepada
sumber luar.
Satu program anti-spyware permohonan kadang-kadang dipanggil perisian pengesanan atau spybot adalah digunakan untuk menghapuskan spyware.
Antara program anti-spyware yang popular ialah:
• Spybot Search dan Musnahkan
• Ad sedar
• Spyware Blaster
5) FIREWALL
Firewall adalah sekeping perkakasan atau perisian yang berfungsi dalam persekitaran rangkaian untuk mencegah sesetengah komunikasi yang dilarang oleh keselamatan
dasar.
Firewall melaksanakan dasar keselamatan. Ia mungkin membenarkan akses yang terhad dari dalam atau di luar perimeter rangkaian atau dari pengguna tertentu atau untuk aktiviti-aktiviti tertentu.
6) ASPEK MANUSIA DARIPADA LANGKAH-LANGKAH KESELAMATAN
Aspek manusia merujuk kepada pengguna dan juga penceroboh sistem komputer.
Ia adalah salah satu daripada aspek paling sukar untuk memberi perlindungan kepada.
Masalah yang paling biasa adalah kekurangan mencapai prosedur keselamatan maklumat yang baik.
PELAJARAN 19
HUBUNGAN ANTARA ANCAMAN KESELAMATAN DAN LANGKAH KESELAMATAN

Ancaman keselamatan boleh datang dari dalam pelbagai bentuk. Sebagai contoh, apabila seseorang menyerang maklumat akaun anda dari bank yang dipercayai, akta ini dianggap sebagai ancaman keselamatan.

Langkah-langkah keselamatan boleh digunakan untuk menghalang penceroboh ini dari mendapatkan maklumat akaun. Sebagai contoh, bank boleh menggunakan firewall untuk menghalang capaian yang tidak dibenarkan kepada pangkalan data.
KESELAMATAN benang
Ancaman keselamatan boleh datang dari dalam pelbagai bentuk. Sebagai contoh, apabila seseorang menyerang maklumat akaun anda dari bank yang dipercayai, akta ini dianggap sebagai ancaman keselamatan.
Langkah-langkah keselamatan boleh digunakan untuk menghalang penceroboh ini dari mendapatkan maklumat akaun. Sebagai contoh, bank boleh menggunakan firewall untuk menghalang
akses yang tidak dibenarkan kepada pangkalan data.
ANCAMAN KOD JAHAT vs. ANTIVIRUS dan anti-spyware
Ancaman keselamatan termasuk virus, kuda Trojan, logik bom, trapdoor dan backdoor, dan cacing.
Antivirus dan anti-spyware boleh digunakan untuk melindungi komputer dari ancaman oleh:

    
menghadkan sambungan
    
membenarkan hanya dibenarkan media untuk memuatkan data dan perisian
    
menguatkuasakan kawalan akses mandatori
    
menyekat virus daripada program komputer
VS hacking. FIREWALL
Hacking adalah akses yang tidak dibenarkan kepada sistem komputer yang dilakukan oleh penggodam. Kita boleh menggunakan firewall atau kriptografi untuk mencegah penggodam daripada mengakses komputer kita.
Firewall membenarkan akses yang terhad kepada pengguna yang tidak dibenarkan atau apa-apa aktiviti dari persekitaran rangkaian. Kriptografi adalah satu proses menyembunyikan maklumat dengan menukar maklumat sebenar kepada perwakilan yang berbeza, contohnya, APA boleh ditulis sebagai 7 & *.
BENCANA VS ASLI. BACKUP DATA
Bencana alam dan alam sekitar mungkin termasuk:
• banjir
• kebakaran
• gempa bumi
• ribut
• tornados
Bencana alam boleh mengancam perkakasan dan perisian komputer dengan mudah. Komputer juga sensitif kepada persekitaran operasi mereka seperti
haba yang berlebihan atau kekurangan bekalan kuasa.
Sistem sokongan yang diperlukan untuk membuat sandaran semua data dan aplikasi dalam komputer. Dengan sistem sandaran, data dapat dipulihkan dalam kes kecemasan.
KECURIAN VS. ASPEK MANUSIA
Kecurian komputer boleh dua jenis:
§ boleh digunakan untuk mencuri wang, barang, maklumat dan komputer sumber
§ sebenar mencuri komputer, terutama komputer riba dan PDA
Langkah-langkah yang boleh diambil untuk mengelakkan kecurian:

    
menghalang capaian dengan menggunakan kunci, kad pintar atau kata laluan
    
mencegah mudah alih dengan menyekat perkakasan daripada berpindah
    
mengesan dan menjaga semua keluar dan merekodkan apa-apa perkakasan yang diangkut
BE SUPSPICIOUS DARI SEMUA KEPUTUSAN
Terdapat banyak contoh di mana bukan pengaturcara membangunkan aplikasi yang tidak dibina dengan pemahaman yang betul amalan kejuruteraan perisian.
Data yang dihasilkan oleh permohonan itu mungkin tidak betul dan mungkin risiko merosakkan data yang diterima daripada sumber-sumber lain yang tidak serasi dengan permohonan itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan